69% van de Belgen zijn voor de afschaffing van de getrouwheidspremie

sparen
 
 
Onze sponsors (publiciteit)
MeDirect Fidelity
(Basisrente 0,30% en 1,20% getrouwheidspremie)
Dynamic Sparen
(Basisrente 0,80% en 0,25% getrouwheidspremie)
Vision Plus
(Basisrente 0,50% en 1,00% getrouwheidspremie )
Vision Max
(Basisrente 0,80% en 1,00% getrouwheidspremie )
Vision
(Basisrente 1,00% en 0,25% getrouwheidspremie )
 
 Publiciteit
 
 
Welke spaarbank kiezen?
Argenta Europabank
Axa Bank Fintro
Aion Hello bank!
Belfius ING
BNP Paribas Fortis KBC

Bpost Bank

Keytrade Bank
CBC MeDirect
Beobank Nagelmackers
CKV NIBC Direct
Crelan VDK
CPH Santander
Deutsche Bank  

Sparen
Op meer dan 1 jaar
Op minder dan 1 jaar
 

Sparen met trimestriele storting

Spaarrekening openen
Valstrikken
 
Spaargids
Nieuws
FAQ
Fiscaliteit
Beschermingsfonds
Rating
Bankrekeningen
Gratis zichtrekeningen
 

Resultaten van een onderzoek bij 1.000 Belgen

Brussel, 07/02/2012 > naar de spaarrekeningen nieuws
 

De voorbije weken berichtten de media uitvoerig over een mogelijke opheffing van de verplichte getrouwheidspremie . Heel wat ministers en drukkingsgroepen hebben zich hierover uitgelaten, maar we hebben tot hiertoe weinig gehoord van de eerste betrokkenen, de spaarders zelf.

Daarom heeft NIBC Direct , in samenwerking met iVox, besloten de mening te vragen van 1.000 Belgische consumenten. Dat onderzoek leverde enkele verrassende conclusies op. Om te beginnen is de getrouwheidspremie een vrij bekend concept: 68% van de ondervraagde personen gaf aan te weten waarover dit gaat (75,1% van de mannen en 60,9% van de vrouwen). Ook bleek dat hoe ouder men is, hoe beter men geïnformeerd is :(-29 j => 58,9 %, 30-49 j => 64,5 % en 50+ =>76,5 %).

Makkelijker vergelijken
Bij de vraag waarom het afschaffen van de getrouwheidspremie een goede zaak zou zijn, antwoordt niet minder dan 76,4% van de consumenten dat één enkele basisintrest het hen makkelijker zou maken de rentevoeten tussen de verschillende
banken te vergelijken .

1,5 % + 1,5 %, geeft niet 3 %
Ook hier zijn de ondervraagden nuchter. Er werd hen namelijk ook gevraagd te kiezen tussen een rekening met een
basisrente van 1,5% en een getrouwheidsrente van 1,5% enerzijds, en een andere rekening met enkel een basisrente van 2,85% anderzijds. Niet minder dan 68,7% kozen voor de basisrente van 2,85% (73,9% van de mannen, 63,5% van de vrouwen).

De consument eerst
Dirk Dewulf, directeur bij NIBC Direct België: "Als internetbank met een gamma eenvoudige en transparante producten geloven we dat het belangrijk is maximaal rekening te houden met de wensen van de consument. Op basis van onze enquête, zijn we geen voorstander van het behoud van de getrouwheidspremie. Op die manier kan elke bank zelf beslissen op welke manier zij het best de belangen van haar klanten kan dienen."

Over de enquête
De enquête werd door iVox afgenomen op vraag van NIBC Direct. 1.000 Belgen werden ondervraagd op basis van een representatieve steekproef m.b.t. taal, geslacht, leeftijd en opleiding.

Over NIBC Direct
NIBC Direct is een online bank, die in Nederland al bestaat sinds 1945 en zetels heeft in Nederland, Duitsland, GB en Singapore. De internet banking bestaat sinds 2008 en telt in totaal in Nederland, Duitsland en België 200.000 online klanten, die al meer dan 6 miljard euro deponeerden.


Bron : persbericht NIBC Direct van 30.01.2012


Publiciteit
Nu in de kijker:
MeDirect, - Gereglementeerde spaarrekening
Maandsparen Max : 0,05% basisrente en 0,25% getrouwheidspremie
MeDirect, - Gereglementeerde spaarrekening
Dynamic sparen : 0,80% basisrente en 0,25% getrouwheidspremie
Santander, Vision Plus - Gereglementeerde spaarrekening
Vision Plus : 0,50% basisrente en 1,00% getrouwheidspremie
Santander, Vision Max - Gereglementeerde spaarrekening
Vision Max : van 0,05% tot 0,80% basisrente en 1,00% getrouwheidspremie